1. آخرین خبرها و اطلاعیه ها

جت الاسلام محمدرضا مشائی استاد پیشکسوت گروه آموزشی فلسفه و حكمت اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد 11 شهریورماه در سن 90 سالگی درگذشت.

n00310266-b.jpg

درسایت مرکز آثار و مفاخر دانشگاه فردوسی مشهد درباره این استاد فرهیخته آمده است:

 رشته و گرایش:فلسفه و حكمت اسلامي
محل تولد:یزد
تاریخ تولد:1310
دانشکده:الهیات و معارف اسلامی
مرتبه علمی:استاد
صفحه خانگی:http://mashshaei.profcms.um.ac.ir
خلاصه : دکتر محمدرضا مشایی در سال 1310 در خانواده ای روحانی در شهر یزد چشم به جهان گشودند . نسب ایشان به حضرت حبیب بن مظاهر یکی از شهدای بزرگ کربلا می رسد . پس از فوت پدر مجبور به کار در بازار شدند و در یک مغازه پارچه فروشی مشغول بودند که از طرف خانواده تشویق شدند تا در دفتر اسناد رسمی که به یکی از خویشاوندان تعلق داشت مشغول به کار شوند و حدود 6 سال منشی دفتر اسناد رسمی بودند .
ایشان مادرشان را مشوق در ادامه تحصیلاتشان می دانند . به تشویق مادر که در خانواده ای علمی بزرگ شده بودند به خواندن دروس حوزوی مشغول شدند و از دفتر اسناد رسمی استعفا دادند . پس از آن به دلیل گذراندن چرخ زندگی نیاز بود در کنار درس های طلبگی کار نیز انجام دهند . در نتیجه وارد بازار کار شدند که مشغله این کار فرصت درس خواندن طلبگی را از ایشان گرفته بود در نتیجه از این کار نیز استعفا دادند و در آموزشگاه تازه تاسیس یزد نام نویسی کرده تا دروس جدید را بخوانند . پس از کسب مدرک دیپلم کم کم تعداد دبیرستان ها به قدری زیاد شد که مجدد فرصت مطالعه دروس طلبگی را از ایشان گرفت و مجدد از این کار نیز استعفا دادند و به قم عزیمت نمودند . پس از مدتی در کنکور شرکت کرده و در رشته الهیات مشهد به تحصیل پرداختند . در سال 1342 مدرک لیسانس را با رتبه اول اخذ کرده و بدون کنکور جهت ادامه تحصیل در دکترا به تهران عزیمت کردند و در همین حین در محلات نیز معلم بودند و درس طلبگی را نیز ادامه می دادند .

تحصیلات رسمی و حرفه ای : دکتر مشایی به مدرسه خان در یزد مراجعه کردند تا درس طلبگی بخوانند . پس از طی چندین سال در یزد آموزشگاهی افتتاح شد که ابتدا برای تحصیل در آن ثبت نام کردند و مشغول به تحصیل شدند و پس از چند ماه تصمیم گرفتند خودشان در منزل درس ها را بخوانند و نهایتا در امتحان متوسطه شرکت کردند و موفق به کسب مدرک دیپلم شدند . سرانجام در کنکور ادبیات و الهیات شرکت کردند و در ادبیات رتبه دوم و الهیات رتبه اول را کسب نمودند . در ابتدا وارد رشته ادبیات شدند اما این رشته ماهیتا با روحیات ایشان سازگار نبود . نهایتا به راهنمایی دکتر مجتهد زاده با توجه به قبولیشان در دانشکده الهیات تغییر رشته داده و وارد دانشکده الهیات شدند و با توجه به گذراندن دروس این رشته در قم و دوران طلبگی خود در سال 1342 با رتبه شاگرد اول فارغ التحصیل شدند .
جهت ادامه تحصیل در مقطع دکترا با توجه به شاگرد اولی در مقطع لیسانس بدون کنکور وارد دانشگاه تهران شدند و در همان زمان که دانشجوی دکترا بودند در قم ساکن بودند و در کلاس های طلبگی شرکت می کردند .

مشاغل و سمت های مورد تصدی : استاد مشایی پس از فوت پدر مجبور به کار بودند . در ابتدا در مغازه ای پارچه فروشی شروع به کار کردند و پس از آن به تشویق خانوادشان در یک دفتر اسناد رسمی که به خویشاوندانشان تعلق داشت به کار مشغول شدند . پس از 6 سال کار در دفتر اسناد رسمی مجدد وارد بازار کار شده و منشی شخصی شدند که با چندین و چند مغازه در داد و ستد و خرید و فروش بود . از آنجا که این کار زمان زیادی را از ایشان می گرفت و فرصت خواندن دروس طلبگی را نداشتند تصمیم گرفتند نوع فعالیتشان را تغییر دهند و در آموزشگاهی که به تازگی در یزد افتتاح شده بود مشغول به درس خواندن شدند و دیپلم خود را دریافت کرده و تقاضای معلمی کردند تا معلم ابتدایی شوند و در ادامه برای ایشان جهت درس در دبیرستان های ایران شهر ، مارکار و کیخسروی ابلاغ صادر شد . از آنجا که این کار زمان زیادی از ایشان گرفت و فرصت خواندن دروس طلبگی نبود ، از این کار نیز استعفا دادند و به قم عزیمت نمودند . در حین تحصیل در مقطع دکترا مجدد درخواست معلمی را در شهرستان محلات دادند و به مدت 5 سال در آنجا معلم بودند و در همین حین به مدت 4 سال سرپرستی حوزه یزد را نیز بر عهده داشتند . پس از کسب مدرک دکترای الهیات در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی استخدام و از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم منتقل شدند .
مربیان و اساتید : از جمله مربیان و مدرسان آقای مشایی می توان از آقایان شیخ جلال علومی ، آقای سید جواد مدرسی ، آقای خاتم ، سید محمد علی مدرسی ، مکارم ، مشکینی ، فکور ، بروجردی ، حاج آقا مرتضی حائری ، امام خمینی (ره) ، آقای میلانی ، طباطبایی ، مجتهدزاده ، بدیع و فرمانی نام برد .
توصیه های دکتر محمد رضا مشائی :
در تحصیل انسان 4 نکته را باید رعایت کند :
1- جهد و کوشش
2- نظم
3- نظر عالی ( می گویند پسر آقای مدرسی عازم نجف شدند . از او می پرسند با چه هدفی به نجف سفر می کنی ؟ پاسخ می دهد که من می خواهم شیخ انصاری شوم . مرحوم مدرسی در جواب به او می گویند پس بدان هیچی نمی شوی . تو باید بگویی می خواهم امام صادق بشوم تا شیخ انصاری شوی . منظور این است که محصل باید هدف عالی داشته باشد تا سعی و کوشش کند تا اینکه به آن برسد ).
4- تقوا داشته باشید
که حاصل این 4 نکته که اگر کسی رعایت کند جنت است ( حرف اول این 4 نکته در کنار هم جنت را می سازند )

 

 

 

Dr.mashaei.jpg