1. آخرین خبرها و اطلاعیه ها
{jcomments on}{jcomments off}Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

به گروه مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد خوش آمدید. گروه مهندسی برق دانشگاه فردوسی یکی از قطبهای آموزشی و پژوهشی مهندسی برق کشور است که تلاش می­ کند با بهره­ گیری از منابع انسانی نخبه و فرهیخته به تربیت نیروی انسانی متخصص و برخوردار از اخلاق حرفه ­ای بپردازد. در این راستا تلاش می کنیم فضایی مناسب آموزش و پژوهش در حوزه مهندسی برق فراهم آوریم که درخور جایگاه رفیع دانشگاه فردوسی در بین دانشگاههای کشور باشد. تقویت روحیه کارآفرینی و نوآوری یکی از اولویت های اصلی این گروه می باشد. این امر با توجه ویژه به سند چشم انداز دانشگاه فردوسی و برنامه راهبردی گروه برق ممکن خواهد شد. براین اساس تلاش می­کنیم بطور پیوسته کیفیت آموزش و پژوهش مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و تصمیمات لازم برای افزایش کیفی و کمی این گروه اتخاذ شود. روشن است که بدون ارتباط موثر با دانشجویان و همچنین صنعتگران این امر میسر نخواهد شد. از این رو از کلیه دانشجویان و صنعتگران می­خواهیم که نظرات ارزشمند خود را در اختیار ما قرار دهند.

 گروه مهندسی برق در حال حاضر در گرایشهای الکترونیک، قدرت، کنترل و مخابرات در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و در گرایش بیوالکتریک در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می­ پذیرد. تلاش داریم که در آینده­ای نزدیک در گرایش بیوالکتریک در مقاطع کارشناسی و دکترا نیز دانشجو بپذیریم. از این فرصت استفاده کرده و از کلیه افراد مستعد و مشتاق فراگیری دانش و مهارت در زمینه مهندسی برق دعوت می­کنیم به گروه مهندسی برق دانشگاه فردوسی بپوندند.

وبیناربررسی علیت و آشوب از منظر فیزیک و فلسفه

یکشنبه 29 تیر99

اشوب

نظریّهٔ آشوب یا نظریّهٔ بی‌نظمی‌ها شاخه‌ای از ریاضیات است که به مطالعهٔ سیستم‌های دینامیکی پیچیده وآشفته می‌پردازد. سیستم‌هایِ آشفته سیستم‌های دینامیکی غیرخطی هستند که نسبت به شرایط اولیهٔ خود بسیار حساس بوده‌اند. تغییری اندک در شرایط اولیهٔ چنین سیستم‌هایی باعث دگرگونی‌های بسیار در مرحلهٔ بعدی خواهد شد. این پدیده در نظریهٔ آشوب به اثر پروانه‌ای مشهور است که در آن بال‌زدنِ یک پروانه در برزیل می‌تواند (در شرایطی) باعث گردباد در تگزاس شود و بنابرین ارائهٔ پیش‌بینی طولانی مدّت رفتار آن‌ها غیرممکن است.
رفتار سیستم‌های آشفته به ظاهر تصادفی می‌نماید. با این‌حال، هیچ لزومی به وجود عنصر تصادف در ایجاد رفتار آشوبی نیست و سیستم‌های دینامیکی معیّنی (deterministic) نیز می‌توانند رفتاری آشفته از خود نشان دهند
به بیان دیگر، پدیده‌هایی اتفاقی (Random) که تاکنون دلیلی برای آن‌ها نمی‌یافتیم، به کمک نظریه آشوب، توجیه می‌شود. نظریهٔ آشوب بر پایه‌های ریاضی، فیزیک و حتی فلسفه استوار است و هر یک از این علوم با ابزارهایِ خود این نظریه را بررسی و اثبات کرده‌اند. نظریهٔ آشوب پدیده جدیدی نیست، قانون علت و معلول در آن پا برجاست و فقط با ابزارهایی متفاوت، علت‌های بسیار بیشتری را برای یک معلول بررسی می‌کند.

 222_-_Copy.jpg

222.jpg