1. آخرین خبرها و اطلاعیه ها

سامانه همانندجودراختیاراساتیددانشگاه فردوسی


در پاسخ به خواست جامعه‌ی علمی کشور برای پیش‌گیری از بدرفتاری‌های علمی، به ویژه سایه‌نویسی و دستبرد علمی در تدوین پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی، ایرانداک سامانه‌ی آزمایشی «همانندجو» را با پشتوانه‌ی متن کامل و در حال افزایش بیش از 100 هزار عنوان از تازه‌ترین پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها (1387-1393) در هفته‌ی پژوهش سال 1393 راه‌اندازی کرده و در اختیار دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، علامه‌ طباطبایی، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، آزاد اسلامی (تهران مرکز) قرار داده است.
همانندجویی در نوشتار پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، گامی در کمک به نگه‌داشت حقوق پدیدآوران و گسترش علم و فناوری و زمینه‌سازی برای دسترسی آزاد همگان به اطلاعات است. «همانندجو» با جست‌وجوی خودکار در متن کامل پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها موجود در ایرانداک، نوشته‌های همانند را بازیابی و اندازه‌ی همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد. هدف از راه‌اندازی آزمایشی این سامانه با امکانات محدود، افزون بر شناخت کاستی‌ها و برطرف کردن آنها برای این پژوهشگاه، آشنایی استادان گرامی با قابلیت‌های آن و یاری آنها در شناخت همانندهاست. پس از دوره‌ی کوتاه اجرای آزمایشی، قابلیت‌های ارزشمند دیگری در این سامانه در اختیار همه‌ی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور قرار خواهد گرفت.
برای کاربست آزمایشی این سامانه، استادان گرامی با معرفی دانشگاه‌های یاد شده به عضویت این سامانه در می‌آیند و گذرواژه به رایانامه‌ی ایشان فرستاده می‌شود. از آن پس، استادان گرامی می‌توانند پس از ورود به سامانه، نوشته‌های دانشجویان خود را بارگذاری و نتیجه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنند.
امید آنکه این خدمت کوچک از سوی ایرانداک، زمینه‌ساز پیشرفت بیشتر در تولید علم و پاس‌داشت حقوق پدیدآوران باشد و با پشتیبانی دانشگاهیان گرامی، بهبودی روزافزون یابد و ترغیب پدیدآوران گرامی را به پیروی از آداب پژوهش در پی داشته باشد.

منبع: پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)